zondag 26 mei 2019


Klussen

Mij werden in het verleden nog wel eens talenten toegedicht van uiteenlopende aard. Terecht of onterecht, daar ga ik niet over. Wel weet ik waar ik sowieso géén talent voor heb ontwikkeld, en dat is klussen. Het vervangen van een kapotte gloeilamp, het monteren van een fietsbel of zelfs het optuigen van de kerstboom vind ik al een opgave. Laat staan dat ik muren sloop, een plafond stukadoor of radiatoren installeer. Naast het ontberen van enig talent voor dergelijke bezigheden heb ik er ook nog eens een grondige hekel aan. Maar zo nu en dan valt er niet aan te ontkomen. Als verhuizende familieleden of vrienden een klusweekend organiseren, kan ik mij niet drukken. In die gevallen bestaat mijn bijdrage voornamelijk uit het pamperen van de hulptroepen. Dan ben ik de man die met koffie en broodjes, met bier en bitterballen het klusteam gemotiveerd houdt. In uitzonderlijke gevallen, de nood moet dan hoog zijn, wil ik nog wel eens een keukentrapje beklimmen om op verzoek de moeilijke randjes te doen - Frans heeft een strakke hand van schilderen. Maar de overtreffende trap van klussen is verbouwen. De ellende die dát met zich meebrengt! Uitermate onplezierig stemmend vind ik de gigantische troep, het afdekplastic, de verstoorde orde. Om nog te zwijgen over het niets en niemand ontziende bouwstof dat je naar adem doet snakken. Gruwelijk! Helemaal wanneer het iets in mijn eigen woning betreft. Zo dringen mijn huisgenoten er al jaren op aan om over te gaan tot de aanschaf van een afwasmachine. Mijn tegenwerping dat ík toch echt degene ben die dagelijks met zijn handen in het warme sop staat vinden zij geen overtuigend argument. Maar zo’n machine zet je niet zomaar ergens neer. Die zal geïntegreerd moeten worden in de bestaande keukensituatie. Dat vereist een grondige aanpassing van het interieur. Oftewel: een verbouwing! Bij het noemen van het woord alleen al schiet ik volledig in de stress. Bijkomende handicap is dat mijn lichaam het bij dit soort gelegenheden broodnodige - want prestatie verhogende - cortisol niet aanmaakt. Balans verstoord. Resultaat: mijn hormoonspiegel heeft dan de kenmerken van een lachspiegel. Gevaarlijk. Niet aan beginnen dus. Ik zal er maar rond voor uitkomen: deze man is geen klusser! Ik ben mij ervan bewust, door met mijn bekentenis naar buiten te treden, het risico te lopen haatmails en/of bedreigingen te zullen ontvangen en moet gaan vrezen voor de veiligheid van mijn dierbaren. Maar ik kan en mag niet langer zwijgen.

(c) Frans Lasès

Geen opmerkingen:

Een reactie posten