Serenade
Ze komen vrijdagmiddag samen bij de ingang van het
Sarphatipark. Twintig, vijfentwintig - het aantal groeit snel - dertig
muziekvrienden. Jong, minder jong en een beetje op leeftijd. Ze schudden handen
of omhelzen elkaar emotioneel. Er wordt hier en daar op bedrukte toon
gesproken, maar vooral wezenloos gestaard. Ik leg het vast met mijn fotocamera.
Om vijf uur zet het gezelschap zich in beweging en loopt de Tweede Jan van der
Heijdenstraat in. Ik moet denken aan een stille fanfare met ingepakte
instrumenten. Na 50 meter stopt de stoet. Men stelt zich op het smalle trottoir
naast elkaar op. De instrumenten van de ritmesectie worden uit een bakfiets
getild, saxofoons, trompetten en trombones uit hun koffers gehaald. Ik kijk
omhoog naar het huis aan de overkant, zijn huis. Het raam op de derde
verdieping staat open, maar daar is niemand te zien. Ik ben op zoek naar een
hoog standpunt. Recht voor het betreffende portiek staan twee containers met
bouwafval. Te riskant om op te klimmen. Het bouwhek is hoger, maar nóg
riskanter. Ik bel aan bij de overburen op de tweede verdieping. Of ik vanuit
hun woning wat foto’s mag maken. Na een korte uitleg openen zij de balkondeuren
voor mij. Vanuit deze positie heb ik goed zicht op het raam aan de overkant. Ik
schiet wat beelden van de zich voorbereidende muzikanten en het toestromende
publiek. Dan verschijnt hij, ondersteund door zijn geliefden, in het open raam:
de Italiaanse, Schotse, Nederlandse grootmeester Peter Guidi. De onvolprezen
godfather van jong jazztalent is ernstig ziek. Een week eerder is Creutzfeldt-Jakob
geconstateerd. Een mokerslag. Deze zeldzame hersenziekte leidt onherroepelijk
tot een versneld einde. De verslagenheid onder zijn (oud-)leerlingen is groot
en de hem resterende tijd kort. Het enige dat zij nog voor hun geliefde en gelauwerde
orkestleider kunnen betekenen, is hem een muzikale hommage brengen. Dertig jaar
stond hij aan het hoofd van de jazzafdeling van Muziekschool Amsterdam. Richtte
de ene na de andere big band op. Mijn eigen saxofoniste Terra speelt al sinds
haar negende in verschillende bands van hem, en zij is bijna achttien. Onder leiding
van Peter Guidi werden ontelbare optredens gegeven op belangrijke podia in
binnen- en buitenland, tot in New York aan toe. Tientallen prijzen getuigen van
de successen. Een luid en lang aanhoudend applaus stijgt op uit de straat,
meteen erna barst de muziek los. Krachtig en gepassioneerd. Uptempo stukken
worden afgewisseld door gevoelige ballads. De bandleden hebben hun blik naar
boven gericht en kunnen hun emotie nauwelijks beheersen. Voor het eerst - en het
laatst - spelen zij voor hun geliefde held in het open raam. Met de energie die
hij nog heeft neemt hij de serenade in ontvangst. Ik zoom in en leg memorabele momenten
vast. Als ik terug beneden ben, zie ik de gezichten van aangedane omstanders,
ze zoeken troost bij elkaar. De sfeer is van een grote droefheid en een indrukwekkende
saamhorigheid. Gealarmeerde politieagenten kijken toe en constateren dat het
goed is. Ik hoor een jochie vragen: ‘Papa, waarom maken ze muziek voor die
meneer?’ De man antwoordt: ‘Ik denk dat hij jarig is.’ Het zoontje kijkt om
zich heen. ‘Maar waarom huilen al die mensen dan?’ Ook ik verlies het van mijn
emotie. Herinneringen strijden om het hardst. Met betraande ogen scherpstellen is
ondoenlijk. Na een halfuur wordt de bijeenkomst afgesloten met een ovationeel en
minuten durend applaus. De maestro wil van geen afscheid weten. Maar als hij uiteindelijk
naar binnen wordt geleid, besef je dat je hem nooit meer zult terugzien.
Gelukkig voor de achterblijvers is er het café om de hoek.
Terwijl ik bovenstaande aan het afronden ben, verneem ik dat Peter op dinsdag 17 april 2018 is overleden. Vier dagen na de serenade.
(c) Frans Lasès
Terwijl ik bovenstaande aan het afronden ben, verneem ik dat Peter op dinsdag 17 april 2018 is overleden. Vier dagen na de serenade.
(c) Frans Lasès
Geen opmerkingen:
Een reactie posten